Member Kamcing Anak Haji Amir

Ahad, 6 Mac 2011

Misteri Ikan Keli

Seperti biasa, kalau bangun pagi subuh dikampung mesti abah akan gerak sambil bagi ceramah pendek..Hehhehe...Aku bangun bila dengar azan, siap-siap apa yang patut, terus keluar. Abah dan Abang Ngah dah pun pergi dulu.

Bila keluar saja dari pintu depan, aku terperasan sesuatu benda yang pelik. Aku nampak seekor ikan keli berada ditepi pintu..!!! Aku cuba kuis-kuis dengan kaki, alamak dia gerak-gerak lagi, hidup!!!..Terus masuk dalam rumah balik, panggil Safwan yang sedang bersiap-siap.Safwan pun bila tengok terus terkejut.

Bila sampai masjid, Safwan tanya Abang Ngah, dia kata tak nampak pun. Bila lepas sembahyang, tanya kat abah pulak, abah siap sound, " Hang merepek la Safwan..Mana ada "...

Bila sampai kat rumah, baru abah terkejut. Heboh la pagi tu, semua buat bermacam-macam spekulasi tentang ikan tu. Aku kata memang ikan keli boleh berjalan pun, sebab dulu ada kes ikan sangkut kat depan rumah ( tapi masa tu memang ada air kat parit depan rumah). Abah pulak kata, mana ada parit dah sekarang ni, siap dia kata mungkin ada orang nak penaya, buat ntah apa-apa ilmu.
Memang pagi tu heboh la satu rumah, makan cerita ikan keli, mandi ikan keli, sembeleh ayam, ikan keli....Bak kata orang semuanya ikan keli la...

Ni ha ikan keli yang tersadai tepi pintu..

Safwan menunjukkan dimana ikan keli berada, ala-ala Karam Sigh Walia..
Semua kehairanan..dengan kemunculan ikan keli

Selepas makan pagi, pastu sembeleh ayam. Abah tanya kat orang sebelah ( yang menyewa rumah arwah Tok kat sebelah rumah, kira-kira dalam jarak 4 meter ), ada tak dia beli ikan keli. Dengan selamba je dia cakap,
" Ada beli, semalam nak bagi dia mati, letak garam. Tapi dua ekor terlepas masuk ikut bilik mandi.."....
Huh..sah la ni ikan orang sebelah punya. Mungkin ikan keli tu carik punca cahaya, sebab depan rubah abah memang pasang lampu, dia ingat cahaya tu ada la air untuk dia..Pandai gak ikan keli ni....

***Akhirnya misteri ikan keli terungkai setelah menghavockan suasana pagi di rumah Haji Amir..!!! Jangan biarkan diri anda keluarga diselubungi, misteriiiii.....ikan keli..!!!!!!!!!

32 ulasan:

http://aniesandyou.blogspot.com berkata...

keciwa karam singh walia bla tgk aksi tu

azmnor berkata...

Salam Fadzli...

Hehehehehe...... buat suspance jer.... siap ada "aduan rakyat" lagi tu....hahahahahaha...

Fadzli Amir berkata...

http://aniesandyou.blogspot.com -Hahaha...nasib baik dia tak berpantun sambil angkat tangan dalam 4-5 kali..

Fadzli Amir berkata...

azmnor - Salam kembali...memang suspen sesangat...."aduan rakyat" tu bagi nampak best sikit...hehehe

saya YANA berkata...

haha...mmg suspen citenye..
tapi ikn keli memg sedap...

Fadzli Amir berkata...

saya YANA - hehehehe....memang suspen....kat kampung pun selalu ikan keli pun...

faizal berkata...

model tuh mcm real je muke diu konpius. hahahaha.

Chik Att berkata...

hahahahah ....... kalau wat gempak2 ni memang best ...

Fadzli Amir berkata...

faizal - Dia memang confius...hehehe

Fadzli Amir berkata...

Chik Att- memang gempak habis....kecoh satu rumah dibuatnya...

imah berkata...

hahaha..gempak 1 rumah psl ikan keli..mcm2 spekulasi..skali org sebelah pny ikan daaaaa....

toyolkiut berkata...

haa..
tu la, dpt jg cr punca dtg nye..
x kn la ikan tu turun dr langit kn? kn?
pas tu bg blk x ikn tu kt jiran, ke sembelih je ia wat lauk??

p.i.n.n.y berkata...

hahaha...buat saspen la ikan keli ni..pandai ikan keli ni buat kontrovesi..sampai ke sarawak..haha..

Amir faiez berkata...

apaadaaa...ikn keli wat suspen jeh...tu naseb bek sekor jeh..klu bnyak ekor kte bele jele...nt xya bli kt yong da..xpon xya pg pasar beruas da.....hahah..

Fadzli Amir berkata...

imah - Tu la imah, sampai imah yg selalu tido lepas subuh pun tak tido..kan..kan...

Fadzli Amir berkata...

toyolkiut- mula ingat macam tu gak, dari langit...hehehe...ntah dia tak ambik pun...mati dah kot dalam bekas tu....

Fadzli Amir berkata...

p.i.n.n.y -tak senang duduk org serawak tu kan, mengenangkan mana datangnya ikan keli tu...hehehe

Fadzli Amir berkata...

Amir faiez -bukan adik...kalu manyak tak yah pancing kat sungai pakai perut ayam lagi..kan..kan...

A.s.t.i.n.a berkata...

wkakaka... ikan keli punya pasal..


sedap woo masak goreng berlada.. masak lemak cili api pun sedap tp goreng sikit dulu..

tapi.. saya geli masaknye sebab tubuhnye geli2... maka makan di kedai sajer..

Dr. Rodzila Rodi berkata...

suspense la bro..

kat kg,abah ada bela ikan keli jugak..tp mmg dah agak dia melompat lepas kene garam..hehe..mcm popcorn!

Fadzli Amir berkata...

A.s.t.i.n.a -memang sedap..bak kata org nogori..goreng pun sodap....memang agak geli tuk bersiang, sebab dia licin dan berlendir...

Fadzli Amir berkata...

Dr. Rodzila Rodi- hehehe...memang suspen...ooo macam tu ka, dia melompat bila kena garam....selalu beli dah siap bersiang..

chocochoky berkata...

lawakkk.. ;)

Szafwan berkata...

karam sigh walia 2....hebat...ikan keli yng brada di dpn umah tok wan mmg misteri...rpa rpanya org sblah pnye....

Fadzli Amir berkata...

chocochoky - memula serammmmm...pastu lawak habiss!!!

Fadzli Amir berkata...

Szafwan- badan dah macam nak sama, cuma kena ada janggut je...hehehehe

Amir faiez berkata...

janggut xpa..sapuan bley pnjam kt abah die..heheh...tu history n record..xd org bley potng hsil tgkapan keli d sungai..

MAPPIAU berkata...

bace dari atas sampai tengah still saspen, sampai je bawah terus gelak guling2 hahahaa sabo je haih.

Fadzli Amir berkata...

Amir faiez - tak abis2 pasal keli sungaii...hehehe

Fadzli Amir berkata...

MAPPIAU- kami kat sini lagi la saspen....! tapi bila dah tau kebenaran tak le pulak berguling2...hehehhe

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. berkata...

kelakar pun ada taw! huhuhuhu..

bila ada benda aneh berlaku mesti kita pikir mcm² kan?

Syakir Rahman berkata...

hehehe...menarik gak citer ni....:)

Mungkin suka nak tengok ni...

Related Posts with Thumbnails