Member Kamcing Anak Haji Amir

Isnin, 17 Januari 2011

Ke Kedai Buku

Hari ahad bawak bebudak pergi jalan-jalan. Sebenarnya nak pergi beli barangan sekolah yang masih tak lengkap. Sambil tu pergi la ke kedai buku di Queens Bay Mall. Bebudak yang pertama kali datang ke sini begitu teruja bila di tunjukkan ke bahagian buku kanak-kanak. Semuanya beriya-iya membelek buku macam dah pandai membaca, termasuklah Uqaiel ( yang hanya tengok gambar )

Uqaiel memilih buku tentang kenderaan( suka tengok gambar lori ). Nabil pulak buku keretapi. Naufal je tak mau beli apa-apa...


Uqaiel yang tak beredan-redan...


Ada satu budak cina yang tengok dia...


Naufal tunjukkan buku binatang kat Uqaiel, dan Nabil tengok buku keretapi...



Ummi tunjukkan buku Barney...



Nabil minat sangat dengan buku Keretapi dia..

Lepas dah membeli buku yang dah dipilih, lihat uqaiel yang masih bersemangat tengok buku baru dia dalam trolley...
Lepas tu pegi makan kat Nandos...Uqaiel masih terus membelek buku dia ditemani Nabil..
Naufal...


Uqaiel, belek lagi buku lori dia...

Nabil dah lapar...

Tu dia salad dah sampai...

Roti..

Tu dia ayam dah sampai.....


Ni antara buku yang di beli oleh bapak bebudak...buku ni baru baca sikit...
Salahuddin Al Ayubi dah habis baca, best ...
Dah baca separuh...banyak sangat fakta, sampai berbelit-belit...
Ni pun separuh gak, hehehe...sejarah melayu tu...
Belum baca lagi...
Ni pun belum baca...

Dah habis dah...best jugak..

** Cuba mencari masa sikit untuk buku-buku tu disamping AlQuran...hehehhe

26 ulasan:

Encik MamaT berkata...

hehe.. bersemangat btol anak tu... dulu aku penah beli gak buku abdul latip talib.. cerita mcm hikayat dongeng je.. gaya bahasa pun tak menarik.. buku aku yang dulu pun tak habis baca... hehe

Fadzli Amir berkata...

Encik Mamat- abdul latib talib, memang macam tu sebab dia tukarkan fakta jadi novel tu yang dia tambah sikit sebanyak yang tak berkenaan..aku suka buku dia sebab aku sebenaqnya suka sejarah(lebih2 lagi sejarah melayu dan islam ) tapi aku tak suka baca buku sejarah...hehehhehe...jadi baca la sejarah dalam bentuk novel...lebih santai...bagi aku la...hang pos kat aku la buku yg hang tak abih baca tu..hehehehe

aZIEra itu aKu.... berkata...

bagus2 mengamalkan minat membaca dr kecik.....

ShafiqIzwan berkata...

rajinnye si ayah amek gamba. ahhaha.

Fadzli Amir berkata...

aZIEra - betul2..melentur buluh...heheheh

ShafiqIzwan - hehehehe...dah selesai pilih buku....

Admin P@P berkata...

Assalamualaikum.

Alhamdulillah. Kena ada bajet setiap bulan untuk beli buku. Untuk anak dan diri sendiri. Tak rugi beli, boleh kekal lama kalau dijaga dengan cermat selepas baca.

TQ

Fadzli Amir berkata...

Admin P@P-iye la, tu pun kena tengok budget gak le...hehehhe

Papa Mifz berkata...

wah kecik2 dah tanamkan minat membaca...bagus2...

Fadzli Amir berkata...

Papa Mifz- Harap2 diorang suka....kita dorongkan saja...hehehe

Papa Mifz berkata...

papa mifz ada tag join contest yer...:)

http://budakspectacle.blogspot.com/2011/01/baby-muka-blurrr-contest.html

Fadzli Amir berkata...

Papa Mifz- thanks...nanti pi jengok

NuSaNa NoSa 91 berkata...

keen suke semua karya abdul latip talib.. best2~ ^_^

Amir faiez berkata...

nt bole adik pnjam...heheh..

Fadzli Amir berkata...

Nu SaNa NoSa 91- Iye..?..baru nak berjinak2 ngan buku dia...sebelom ni novel cinta ngan ramlee awang mursyid je...

Adik- Bolehhh no prob...

DKosongLapan berkata...

bagoih ngajo anak2 minat pade buku daghi kecik niii.....at least bulih smeai minat membace pade deme nii...

Fadzli Amir berkata...

DKosongLapan-itu le kisahnye, yang teman cube semekan...

Hanis Azla berkata...

seronoknya bila tgk anak2 minat buku sejak kecil mcm ni kan..

Fadzli Amir berkata...

Hanis Azla- itu le, kita yang membentuk...tak gitu..

p.i.n.n.y berkata...

tgk bebudak ni pg kedai buku teringat plak iklan kat tv tu..hehe..suka tgk bebudak ni suka kat buku..x la susah nnt bila dah sekolah..membaca kan jambatan ilmu...hehe

fazlinda berkata...

akak dulu mane ade beli buku camni, kalau ada pun beli komik gila2 atau ujang. ntah kemana la koleksi aku tu.... huhuhuhu

imah berkata...

tp yg imah tertarik adalah maknn 2...hahaha..hampeh tul imah ni...
byknya beli bku..nti bleh la imah pnjm gak..

Fadzli Amir berkata...

Pini- betul tu ce egu....

Fadzli Amir berkata...

Kak Linda- hehehe..sama la, majalah ujang & apo belambak2..last2 jual kat kedai buku second hand, bernilai RM 8 je...hei...

Fadzli Amir berkata...

Imah- pasal makanan tu kami pun lama tak makan...boleh..belambak2 kan, satu plastik kan...hehehhe

Wan Fakhrul Rin berkata...

Waah.. Semua buku kat atas ni Kee fav baca! Tak rugi beli buku kat anak-anak kecil.. sangat membuka minda.. cuma buku Alexander adalah Zulqarnain tu tak brapa tepat teori nya.. Sekadar untuk membaca dan menambah keimanan boleh lah.. Tapi jgn percaya bulat2, tnpa kajian yg lebih mendalam.. Tak semua buku yg berunsurkan Islami tu benar.. Ada juga selitan syiah etc.. Allah'hualam.. =)

Fadzli Amir berkata...

Kee- bagus tu semua dah baca...pasal Alexander tu, saja je nak tau gak apa yg dia tulis. memang ada baca buku lain pasal ni...thanks ingatkan

Mungkin suka nak tengok ni...

Related Posts with Thumbnails