Member Kamcing Anak Haji Amir

Isnin, 24 Oktober 2011

Hormat Orang putih??




Hari tu masa aku makan tengahari kat sebuah kedai nasi kandar yang agak famous kat Penang ni ( pernah jumpa Datuk Sheila Majid makan kat sini ). Masa aku makan tu ada la satu couple mat saleh ( dah tua dalam lingkungan 50an )tengah makan kat situ. Aku pasal orang putih ni aku tak suka sangat pun, buat tak tau je la.

Apa yang aku nak cerita kat sini ialah sikap Tokeh kedai nasi kandar ni, yang bila mat saleh tu dah bayar semua bagai, punya la hormat. Cakap sampai tunduk-tunduk, siap cakap, " Thank you SIR..."...

Yang aku tak puas hati tu, dah banyak kali aku pergi makan kat situ, tak pulak pernah dia kata " Terima kasih TUAN.." ( kalau orang putih panggil SIR, dah tentu la orang tempatan panggil TUAN )..Aku bukannya harap sangat orang nak panggil tuan, tapi agak-agak la. Tak tau orang putih mana ( takkan Queen elizabeth bagi SIR kat orang tu )...Sedangkan kita orang tempatan ni tak pandang langsung. Kenapa nak di bezakan...


*** Mungkin inilah peninggalan penjajah kat negara kita, hormatkan diorang sampai panggil SIR...Tapi musykil gak, kata Profesor yang bijak pandai, kita tak pernah DIJAJAH..!!!

23 ulasan:

khairul berkata...

depa ingat kita ni sengkek sgt ker ..

wan nurul hezrina berkata...

tulah bukan bagus sangatpun owangputihnie..hormat org tak kena tempat..ape dah

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine berkata...

ni sume peninggalan dari penjajah dulu kan.. kadang2 kita terlampau hormat kat org luar ni kn.. adoiiii

Pen Biru berkata...

itulah silapnya kita..

Ct Aja berkata...

ye tak ye jugak kan... mengapa mesti di angkat martabat bangsa lain yg mmg dah maju berbanding kite... xfaham betui..

Daddy Ziyyad berkata...

Itulah mentaliti Malaysian,....

Mengagung agungkan Mat Saleh....

Padahal, entah2 Mat Saleh tu kat negara dia, kerja sapu sampah aja! Haha

budak.mata.empat berkata...

itulahhh... org luaq diagung2kan... Y_Y

fazrulnoor berkata...

biase lah..kite dah terbiase..atau mungkin dia nak bagi nama baik malaysia kat mata org putih tu..bgus la apa..

Aien Not Alien berkata...

orang luar disusukan..

orang kita ditubakan....hehehe..

boleh??

hormat sama rata kan boleh...hmmmmm

JunAina berkata...

kat opis kak aina pun sama je, kalau cerita bab org putih ni cepat je selesai masalah claim tp kalau bab anak2 tempatan ni mcm2 alasan...kekadang rasa cam nak jumpa CEO sendirik jerk!

hubby kak aina jumpa mat saleh di bantainya cakap melayu...Boleh gitu?

Mie berkata...

Begitulah resmi manusia Fadzli...

lieynanilaz berkata...

kenalah saling hormat- menghormati x kira bangsa dan kulit...

tapi kita terlalu mengagongkan orang luar..hoho!!

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob,

Mamak ke ? Biasalah diorang...

BM berkata...

entoh le...
haaha...

Cikli berkata...

ok la tu bro. sir due tige...

Lya Colours berkata...

dia da ketuk mat saleh tu mahal2 agaknya kene la panggil sir. hehehee

محمد رازيق berkata...

hehe.. SIR... dioarang memang selalu mcm ni.. org luar bukan main hormat, tapi yang kat dalam kureng... hehe.. yg pntng steady bro :)

Ila berkata...

biasalah tu,bila nampak org putih mcm tak pernah jumpa org..putih sgt kan..hehehe

TheChekJah berkata...

bawak bertenang sdara... hehe.. mungkin tuan kedai tu dah terbiasa dr sekolah rendah.. asal omputih je kena ada sir.. mane la tau kan...

azmnor berkata...

salam li,

saya pun pernah alami peristiwa gini...itu salah satu kesan jajahan yg nasih tak merdeka..

Amir faiez berkata...

apa barang pgl sir....pgl mat suda...

Afzainizam berkata...

Uihhhhh hormat menghormati tu mmg amalan mulia...

Tapi hormat orang pun kena berpada-pada gak....

Jangan ingat kita ajer kena hormat orang.... tapi orang lain pulak kena hormat gak kat kita...

Maaf lama tak ziarah kamu semua.. Minggu lepas out station lerr...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
tip cari kereta terpakai proton perodua

imah berkata...

imah pun xphm..org putih mai cni,senang2 je ckp bhasa depa,x rasa ssh skit pun berada kt negara kita..kita plak kt cni,ssh payah ckp org putih kt negara sendiri dh mcm bkn negara sendiri..hiisssshhh...

Mungkin suka nak tengok ni...

Related Posts with Thumbnails