Member Kamcing Anak Haji Amir

Isnin, 12 November 2012

Ikan Ngek-Ngek

Oleh kerana beberapa rakan blog yang bertanya tentang ikan ni ( Kak Yan, Mie dan Raziq ), jadi aku pun rasa nak bercerita pasal ikan Ngek-Ngek ni...Ikan ni mungkin satu keluarga dengan ikan baung dan lundu tapi mungkin spesis berlainan yang banyak terdapat di taburan sungai Malaysia khususnya. Berada dalam kategori catfish sebab dai ada misai macam ikan keli.

Mungkin terdapat nama lain bagi ikan ni, tapi bagi kami, namanya ( Ngek-Ngek ) dah sebati dari kecil lagi yang mana bersempena dengan bunyi 'ngek-ngek' yang kuat apabila ianya didaratkan....

Selalunya kami akan goreng atau buat kuah lemak cili api je....rasanya biasa-biasa je....Kalau kat sungai di kampung, memang ikan ni la yang banyak dinaikkan sekiranya berumpankan cacing tanah atau perut ayam. Kalau malam lagi bertambah galak dan besar-besar hasilnya...Dulu masa kecil-kecil pergi memancing dengan abah, kat sungai kampung ni memang bermacam-macam ikan termasuk keli, baung, haruan dan udang galah. Tapi sekarang memang ikan ngek-ngek ni la yang banyak dapat...( ok lah kalau dah gian sangat nak rasa ikan menggetu umpan )


Ikan Ngek-Ngek mendominasi tangkapan kalau ke sungai Pasdang Serai...( yang bersisik tu ikan teruboi rasanya )

Ni pulak gambar yang dicilok dari google..
 

***Mungkin lain tempat lain pulak namanya...

12 ulasan:

che mid berkata...

Salam, wah tentu best kalau masak lemak tu.. segar satu hal, hasil tangkapan sendiri pulak tu.. tentu lagi ummph..

Rosidah Binti Muhamad berkata...

Owh..satu pengetahuan baru..saya belom pernah tengok lagi..

mascuna berkata...

mmg panggil ikan ngek2 kot ya...saya pun panggil nama tu gakkk..hehehehehh...;)

mascuna berkata...

mmg panggil ikan ngek2 kot ya...saya pun panggil nama tu gakkk..hehehehehh...;)

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ berkata...

saya pun panggil ikan ni ikan ngek-ngek... :) hihi

Daddy Ziyyad berkata...

Tak pernah makan lagi ikan ni bro

nisa berkata...

Mak suka masak ikan ni masak lemak cili api, tp kurang pasti mak panggil ni ikan ape..hehehe

Tanpa Nama berkata...

ngek-ngek?

biasa dengar orang panggil nyet-nyet / nyit-nyit..

ni 1st time dgr ngek-ngek..

luit2 berkata...

dulu masa kecik pancing selalu dpt ikan lundu, kecik2. ikan ngek2 nie nmpk lbh bsr pd lundu, tapi rupa seakan2.. sdp tu msk lmk cili api..

Murni Alfathunnisa berkata...

baru tau..ada jugak ikan nama 'ngek2'..hehe...tq..tq for info.

khaifaiz berkata...

Baru tau jugak.. X pnh dpt ikan tu kt kg aku.. Ke ikan tu x wujud kt kg aku...

Amir faiez berkata...

tp sye pemegang rekod ye..hihi..

Mungkin suka nak tengok ni...

Related Posts with Thumbnails