Member Kamcing Anak Haji Amir

Khamis, 2 Ogos 2012

Kisah Aku dan Kueh Samprit

Semenjak sebelum puasa lagi aku dah bersungguh-sungguh melobi kakak aku Kak Ros ( Fairos Amir ) untuk buat kueh/biskut semprit untuk aku. Akhirnya dalam kepayahan dan kesibukan dia, berjaya jugak menyiapkan Semprit untuk aku dengan dibantu oleh Adik ( Faiez Amir ) yang sekarang buat praktikal kat Ipoh.

Sebenarnya aku memang suka biskut semprit ni lebih-lebih lagi yang bentuk bunga sebab mengingatkan aku pada semprit yang dibuat oleh arwah mak aku. Walaupun dulu bermacam-macam jenis biskut raya yang dia buat dan dulu memang aku suka makan bahulu masa kecik-kecik, tapi semprit yang mak buat memang best dan satu lagi kek batik yang aku tak boleh lupa...
Sebab dulu kami adik beradik la yang tolong ( aku tak ingat samada aku tolong buat atau tolong makan je...heheheh - tapi kalu buat bahulu tu aku ingat la tolong pukul telor manual, sampai telor betul-betul kembang ). Tapi sekarang mak dah takde tapi ilmu buat semprit di warisi Kak Ros. Memang dulu dia ada buat tapi dia pun sibuk jadi dah lama tak makan semprit yang dia buat. Aku dah carik dan beli pada raya-raya sebelumnya biskut semprit ni, sampai kekadang banyak bekas sebab nak tau samada sedap ke tak, tapi hampeh..!!

Berkat kesabaran aku ( ceh kesabaran ! ) setiap kali aku call dia aku timbulkan pasal semprit, call anak-anak dia pun aku cakap pasal semprit, macam dalam dunia ni hanya ada semprit dan semprit semata-mata. Sampai dia pun kesian kat aku lalu dengan tangan yang terketar-ketar menekan adunan tepung dia berjaya jugak menyiapkan Semprit semalam ( tak tahu tidur pukul berapa )...Katanya siap 16 balang untuk aku...hahahahah( mesti dia marah )....

Apa pun terima kasih bebanyak!!! Entry kali ni aku tujukan khas buat dia dan adik dan keluarga dia yang membantu aku mencapai cita-cita yang tersebut ( macam nak baca rukunegara pulak )


Adik berambut gonjeng sambil menggigit tray...( kat belakang tu setin kueh kapit dibeli Faiez dengan bangganya sebagai bakal engineer untuk dibawa pulang )

Acik, Adik dan Aina...menerai biskut samprit spesel...


***Itu lah kisah aku dan Kueh Samprit...!!! Tak sabar-sabar nak balik ujung minggu ni, nak rasa ....

19 ulasan:

ieja amieja berkata...

assalam..
kuis semprit?? peberet jgk tuh..
16 balang??ish..ish..byknya..
suka gak wat kek batik tuh..agak2 klu skrg suh pkl telur manual smpai kembang ble lg x ??huhu

Lya Colours berkata...

minggu ni nak buat choc chips dengan biskut gajus kot. next week baru semperit. adoi lenguh le jari nak menyemperit tu kang

che mid berkata...

My feveret kueh tu.. kalau ada kakak kan best...

Cikgu Ma berkata...

semprit??!! paling x suke.. =)

Chik Att berkata...

CA pun suka... tapi yang uat sendiri ...

Anum berkata...

sedapnya my fav nie

Kesuma Angsana berkata...

klu KA panggil kuih dahlia ni, semperti pulak resepi yg sama tapi panjang2 cam ulat bulu hehehe

Maria Menado~ berkata...

sedap. paling feveret time raya. share lah resepi.. :P

Murni Alfathunnisa berkata...

kuih semprit ni memang legend..tapi raya zaman skrg ni kuih semprit dah tenggelam dek glamer kuih baru yg moden dgn nama yg macam2.

sy pulak suka biskut suji..:-)

Amir faiez berkata...

jgn men2..teketaq oo nk tkan bg dpt bntuk bunga tu..smpai mta pon xleh nk bkak da..

p.i.n.n.y berkata...

hebat la tu..bukan calang2 org blh buat sambil tgn terketaq2 & mata x blh nk bkk...haha

maszmadi berkata...

sedapnyer kuih semprit... nak sebalang boleh kak ros?... hehe

❤Kamsiah❤ berkata...

kuih tu senang dibuat tp tak semua org buat,sedap...ada yg tak gebu...ada yg keras mcm batu...

The ShomeL TwinZ berkata...

fav jgk...hihihi..
klu time raye mesti cr kiuh semprit stiap umah yg pergi....

Zaitun berkata...

Salam...salah satu biskut kegemaran kak Zai juga.

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Yob, jawabnya kena hulur-hulur banyak sikit masa raya nanti!

Syahiddmilikku berkata...

projek semprit saya sampai la nih tak jalan lagik. harap tepung berkati-kati. kekeke...

cik pha berkata...

bak sini setin biskut tu weyh,orang kata menderma dibulan ramadhan hehe

khaifaiz berkata...

sedap semprit tu... aku pun suka

Mungkin suka nak tengok ni...

Related Posts with Thumbnails