Member Kamcing Anak Haji Amir

Rabu, 29 Ogos 2012

Cerita Hari Raya- Ragam Sembelih Raya


Assalamualaikum dan selamat hari raya.... Hari ni dah masuk hari ke-sebelas, tapi mood raya masih lagi terasa dengan rumah terbuka dan kueh/biskut raya yang banyak kat rumah yang pagi petang siang malam kena makan kueh-kueh raya tu semua...hehehehe...

Oleh kerana itu dalam beberapa entry ni berkisar tentang hari raya keluarga Haji amir..


Kali ni nak cerita persiapan menyambut hari raya di kampung... Macam biasa abah menyediakan ayam 3-4 bulan sebelum hari raya lagi ( dia bela dari kecil )...Sebelum raya ni sembelih 5 akor ayam dan seekor angsa tua...hehehehe...

Daud dah masuk reban dah...


Furqan, sekarang dah berani pegang ayam...

Berebut pulak nak pegang ayam...Furqan dan Faiez..

Sembelih....

Buleh pulak senyum...

Settle seekor...
Bergambar sebelum disembelih...

Daud tangkap lagi seekor...




Sebelum disembelih...!!

Nak carik lagi....


Macam nak bayar zakat je gaya nya....zakat angsa....?


***Gambar orang wanita bersilat di dapur tak di rakam...hehehehe....Ayam buat rendang, Angsa buat masak merah...Macam biasa ketupat palas, nasik impit dan perut masak lemak menjadi hidangan....( ada banyak lagi gambar tapi tak dapat dimasukkan, ada masalah teknikal..)

11 ulasan:

Murni Alfathunnisa berkata...

alahai..best nya la haii..suasana buat persiapan raya kat kampung..kaum2 lelaki ni je la keja diorang kan...tak kena kacau dodol ke...?

khairul berkata...

pekena rendang ayam sempoi ni

Cikli berkata...

Tang semelih, otai juga yang kena buat.

Maria Menado~ berkata...

wah. meriahnya nampak. :)

raya tahun ni tak ramai ada di rumah. :(

Azian Elias berkata...

angsa? sedap ke? cam ne daging nya? tak liat?

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ berkata...

Terror la Daud tangkap ayam ngan angsa sensorang je ...hihi :)

JunAina berkata...

Angsa...lama tak makan...

Dulu2 kat kampung tok bela angsa selalu kejar2 dan cubit. Ngeri...

The ShomeL TwinZ berkata...

bela ayam jew ea, itik ade?

Cikgu Ma berkata...

amboi, ayam itik semua terkorban...raya sakan ni...

khaifaiz berkata...

best gila..

Chegu Anuar berkata...

Amat teruja tengok suasana tuan sekeluarga.. Ni betoi@ punya ghaya niii..

Mungkin suka nak tengok ni...

Related Posts with Thumbnails