Member Kamcing Anak Haji Amir

Jumaat, 10 Januari 2014

Hukum Akad Nikah di Masjid


Semalam masa balik kerja, seperti biasa aku singgah bersembahyang Asar di masjid Kampung Rawa. Dah 6.30 dah baru dapat buat Asar. Masa aku sampai memang penuh kereta parking kat depan masjid tu, oo..ada majlis akad nikah. Lepas berwuduk terus aku sembahyang....Punya la bising, diorang dah habis akad dah tengah bergambar. Nanti kalau aku sebut kaum tu kata aku rasis pulak, tapi memang bising sangat la, macam rasa dalam pasar pulak. Bayangkan macamana nak mendapatkan khusyuk kalau dah bising macam ni.!

Bila dah selesai solat, keadaan bising masih berlanjutan, aku tengok pak cik yang selalu lepak kat masjid tu pun tak kata apa. Siap diorang dukung ada satu mamat tu lagi ( aku tak tau apa motif dia, mungkin bergurau)..Bukan saja budak-budak yang buat bising, malah orang tua pun lagi teruk..!

Walaupun diorang di bahagian belakang, tapi bising sampai ke depan..

Kereta pengantin..

Berkelompok-kelompok...



Macam ni la, memang dulu pun aku masa kawin akad nikah di masjid jugak, tapi kami jaga adab, tatatertib dan tak buat bising. Sekarang dah jadi trend semasa, kalau nak nikah je mesti kat masjid.Aku tegur satu kelompok, kelompok yang lain masih lagi bising....

Ni mai kita tengok video ni apa hukumnya buat akad nikah di masjid, aku nak cakap banyak pun tak guna....

6 ulasan:

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ berkata...

tula da memang trend kot ...saya masa nikah buat dekat masjid tapi ayah saya dah cakap siap-siap...Nikah je kat Masjid...nak bergambar ke...nak tukar hantaran ke sume kat rumah ....sebab kita kena faham adab kat Masjid ...... (masa tu Family husband macam tak puas hati jugak sebab kena pergi dua tempat..Masjid dan rumah.... tapi ayah tetap suruh hantar hantaran sume kat rumah ....hihi :)

Khai♥Rin : anies berkata...

setuju dgn ckp UAI ni...plg sedih bla tgk retis2 kawen kt masjid tp mcm x reti jg adab sopan. rambut pon x tutup. sbnr nyer org biasa pon sm jg...

Fazleyatul Aini berkata...

nak buat nikah kat masjid tu takpe la kot tapi jangan lah sampai bising.mengganggu orang yang nak beribadat. hormatilah rumah Allah. lebih baik buat kat rumah je kan

obat pelangsing herbal,ampuh berkata...

semakin sedikit yang mau akad nikah di mesjid

Daddy Ziyyad berkata...

hahahaha..bro,kaum tu mmg havoc ...hahaha...Tapi tu la, nak havoc pun,tengok la tempat...rumah Allah tu...kalau masuk istana pun tau senyap

Hafiza Hafinas berkata...

Lain kali awak buat2 je batuk dengan maha dahsyatnya kuat konon2 hint kat diorang "wei, aku nak solat ni"

Mungkin suka nak tengok ni...

Related Posts with Thumbnails