Member Kamcing Anak Haji Amir

Selasa, 21 Januari 2014

19 Tahun Dalam Kenangan..

Hari ni aku masih lagi dalam minggu oreantasi, walaupun aku diantara pelajar yang masuk lambat ke ITM Manjung. Aku bergegas ke dewan makan. Mata aku melilau mencari kelibat Abang Senior yang mengendalikan oreantasi kami. Dia tengah makan dengan kawan-kawan dia. Aku memberanikan diri,
" Abang, saya kena balik...Mak saya sakit, masuk hospital"..kata aku dengan suara bergetar...

Setelah mendapat kebenaran, aku bergegas ke stesen bas Manjung. Setelah mendapatkan tiket, mulalah perjalanan aku ke Ipoh.Fikiran aku kacau bilau sepanjang perjalanan. Aku terus memujuk hati, dengan mengatakan tiada apa yang berlaku pada Mak...Perjalanan terasa sungguh perlahan....

Akhirnya aku sampai juga ke Hospital, setelah tercari-cari akhirnya aku terpandang susuk tubuh insan yang melahirkan aku ke dunia ni, di kelilingi kakak-kakak aku dan abah...Mata cengkung Mak memandang tepat ke mata aku. Dia kelihatan semacam sukar untuk bernafas disamping penyedut gas yang menutupi mulutnya..."Ya Allah...." bisik hati ku....Mak masih diam membisu, tapi matanya tetap memandang ke mata ku, seperti sedang memberitahu, " Li, mak sakit.."..

Aku menjadi kelu, malah aku langsung tak mendekati mak apatah lagi bersalam.! Walaupun aku ingin sangat memeluk mak pada saat itu, tapi aku seakan kaku...Mungkin aku tak sanggup untuk melihat mak menderita menanggung sakit...Aku betul-betul tak tau waktu itu....! Ampunkan Li mak...

Setelah beberapa ketika, mak kelihatan makin tenat.Aku jadi tak tentu arah. Masa aku ke surai, kelihatan Abang Ngah sedang membaca Quran. Selepas tu aku pergi semula ke katil mak. Ketika itu kami semua diminta untuk meninggalkan mak. Katil mak ditutup tirai...Hanya kedengaran di balik tabir doktor dan misi sedang membuat sesuatu..!..Keadaan semakin tegang...Doa tak lepas dari mulut aku, agar mak sembuh...

Akhirnya doktor membenarkan kami masuk,..Ya Allah...mak di biarkan ternganga dan paip terkeluar dari mulut mak.. Aku menutup mata mak sambil cuba mencabut paip tersebut dari mulut mak, tapi tak boleh....! Paip tu bukan hanya di dalam mulut tapi jauh dimasukkan ke dalam...Tahu lah aku yang mak hanya tinggal jasad..! Tiada lagi insan yang aku sayang di dunia ini....! Innalillahiwainnailaihirojiunnn....Kosong...Aku rasa kosong....

Aku diminta kakak-kakak untuk memanggil adik-adik aku yang pada masa tu mungkin tak tahu apa-apa, yang sedang bermain di bawah kerana kanak-kanak tidak dibenarkan masuk ke dalam wad. Bila aku sampai ke bawah, adik-adik aku sedang bermain di dalam taman . Semasa menaiki tangga aku nyaris-nyaris bergaduh dengan pak guard yang tak membenarkan adik-adik aku masuk ke wad..!..
"Mak dah mati!"..aku menjerit pada pak guard tu....

Mayat mak tak mau dilepaskan oleh pihak hospital, kerana pihak hospital berkeras nak melakukan pembedahan untuk mengetahui punca kematian mak...Setelah mendapat bantahan, akhirnya mak dilepaskan...

Pertama kali aku menaiki van jenazah....Dalam linangan air mata sepanjang perjalanan aku cuba yakinkan yang ini hanya mimpi..!Waktu itu aku berdoa agar mak kembali bangun...!..

Aku sedar yang mak takkan kembali lagi, lebih-lebih lagi ketika dalam kesedihan jari aku ini menulis kalimah shahadah di dahi mak...Ketika kukucup pipi dan dahi mak buat kali terakhir....Ketika aku sembahyangkan mak...Ketika aku turunkan jasad mak ke dalam lahad...Ketika talkin dibaca oleh Arwah Pak Njang Mokhtar...Aku sedar ini bukanlah mimpi...

**Itu cerita 19 tahun dulu, mak pergi meninggalkan kami pada 21 Januari 1995..Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Mak dan mak ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman....Alfatihah....
**Mak pernah kata yang mak tak mahu menyusahkan anak-anak mak..Allah memakbulkan doa mak...Mak pergi dalam waktu sakit yang singkat...
















4 ulasan:

Khai♥Rin : anies berkata...

ALFATIHAH..

Mie berkata...

Mungkin kita serupa...

Saya telah kehilangan ibu pada usia sepuluh tahun. Adik yang masih kecil pun ramai. Memang sedih mengenangkan itu semua.

Semoga roh ibu2 kami di tempatkan di kalangan orang2 yang beriman... Amin

Azian Elias berkata...

ALFATIHAH buat mak.. semoga dia tenang di sana.. INSYALLAH pasti akan bertemu jua..


:-(

Chik Att berkata...

alfatihah. sedih membacanya ...

Mungkin suka nak tengok ni...

Related Posts with Thumbnails