Member Kamcing Anak Haji Amir

Rabu, 18 November 2009

Buah Keranji

"Sorong papan tarik papan,
Buah keranji di dalam perahu,
Suruh makan kamu makan,
Suruh mengaji kamu tak tahu."

Pantun tu aku dengar masa sekolah rendah dulu, tapi tak tahu pulak yang buah keranji ni benar-benar ada....Hehehehe....Nampak sangat aku ni buta maklumat...Sampai buah-buahan tempatan pun tak tahu.
Menurut kata abang yang jual buah keranji tu, buah ni ada setahun sekali je, dan katanya la, yang pokok dia besar macam pokok balak... Wallahuaklam...

Rasa dia ok gak la manis-manis masam.....Setelah dibuka kulit dia, isi dia nipis jer berwarna oren, membaluti biji dia.


6 ulasan:

p.i.n.n.y berkata...

oooo wujud rupanya buah keranji ni..igtkn dlm pantun je....

fazlinda berkata...

akak penah mkn buah ni ms darjah 5(kalau x silap la). ms tu lepas penilaian darjah 5, sek bt hampar buat rombongan g penang. jadi akak bl la kt penang. kulit warna purple kebiru-biruan, kt dalam warna jingga. rasa dia masam....

imah berkata...

imah pun baru taw ada buah ni..i2 pun sbb p umah kli2 ari 2 dan buah 2 pun abg li yg bagi kt kli2..hehehe..imah ade la rsa buah ni..ok la..masam2 skit..tp kecik sgt..mula2 2 igt buah ni masok angin sbb dia cm lembek je..cm ada angin je dlm dia..pas2 kli2 ckp mmg cm 2..hehehe..

leyzajamil berkata...

buah keranji, gini rupanya?
hoho..ketinggalan zaman nya saya.

zaly berkata...

assalamualaikum,
saya rozaly ingan bertanyakan berkenaan buah keranji ni dgn lebih mendalam juga tentang harga 1kg berapa sekiranya saya berminat untuk membeli buah berkenaan bagai mana untuk berhubung?
nama : Rozaly B Alwi
no fon : 019 2052006/0124115574.
Sekiranya berminat untuk menjual buah tersebut sila hubungi saya d no yg saya berikan.
Terimakasih.

Mohd Ammar Hassan berkata...

buah keranji ni masih boleh didapati di sempadan2 malaysia-thai, mcm kt pdg besar, wang kelian.

harga RM3/100gram

klau pokok dia kecik saya nk semai la biji benih ni, tp besar cm balak, mcm xnak plak.hehe

Mungkin suka nak tengok ni...

Related Posts with Thumbnails