Member Kamcing Anak Haji Amir

Jumaat, 8 Julai 2011

Keajaiban Nombor di dalam Al-Quran

Ajaib tetapi benar! Lihatlah sebahagian daripada hasil kajian seorang Cendekiawan Islam terhadap kandungan Al-Quran. Didapati banyak perkara telah disentuh dan telah dibuat kajian oleh manusia seperti nombor, Astronomi, angkasa lepas, perubatan, geologi, kejuruteraan, minda dan sebagainya. Bilangan tentang perkara yang disebutkan di dalam Al-Quran:

DUNIA - 115 kali
AKHIRAT - 115 kali


MALAIKAT - 88 kali
SYAITAN - 88 kali


HIDUP - 145 kali
MATI - 145 kali


FAEDAH - 50 kali
KERUGIAN - 50 kali


UMMAH - 50 kali
PENYAMPAI - 50 kali


IBLIS : PENGHULU SYAITAN - 11 kali
MOHON PERLINDUNGAN DARIPADA IBLIS - 11 kali


BALA/MUSIBAH - 75 kali
BERSYUKUR - 75 kali


BERSEDEKAH - 73 kali
BERPUAS HATI - 73 kali


ORANG YANG SESAT - 17 kali
ORANG YANG MENINGGAL DUNIA - 17 kali


MUSLIMIN - 41 kali
JIHAD - 41 kali


EMAS - 8 kali
KEMURAHAN HIDUP - 8 kali


KEAJAIBAN - 60 kali
FITNAH - 60 kali


ZAKAT - 32 kali
BERKAT - 32 kali


MINDA - 49 kali
NUR - 49 kali


LIDAH - 25 kali
SUMPAH - 25 kali


NAFSU - 8 kali
KETAKUTAN - 8 kali


BERCAKAP DI KHALAYAK RAMAI - 18 kali
BERDAKWAH - 18 kali


KESUSAHAN - 114 kali
KESABARAN - 114 kali


MUHAMMAD - 4 kali
SYARIAT - 4 kali


LELAKI - 24 kali
PEREMPUAN - 24 kali


SOLAT (SEMBAHYANG) - 5 kali
BULAN - 12 kali
HARI - 365 kali


LAUTAN - 32 kali
DARATAN - 13 kali
LAUT Dan DARAT = 32 + 13 = 45


Justeru itu, peratusan laut = 32/45 x 100 = 71.11111111 peratus
Peratusan daratan = 13/45 x 100 = 28.88888889 peratus
JUMLAH = 100 peratus


Kajian sains oleh manusia telah membuktikan bahawa air meliputi 71.111
Peratus daripada bumi Dan tanah meliputi 28.889 peratus.Begitulah
Kebesaran Dan keagungan ciptaan Allah SWT!!


Nota: Diterjemahkan daripada karya asal yang dipetik daripada ¡§The
Series Of The Scientific Miracles In Quraan,?oleh Dr. Tariq Al Suwaidan.



**Subhanallah.....

23 ulasan:

Chik Att berkata...

subhanallah ....

khairul berkata...

Allahuakbar !

azmnor berkata...

Assalamualaikum Fadzli...,

Memang Al Quran itu penuh dengan keajaiban dan fakta dalam semua bidang ..kerana ianya datg dari khalid(pencipta) kepada hamba (yg dicipta).... utk faedah semua mahluk di Alam ini.... Subhanallah. Allahu Akbar.

Syakir Rahman berkata...

subhanallah

Cikli berkata...

umno kata hudud disebut hanya 0.04% sahaja.

nisa berkata...

Subhanallah...inilah keagungan yang dimiliki oleh umat Islam, yang ditinggalkan Rasulullah kita untuk dijadikan panduan hidup, tapi sayangnya berapa ramai manusia yang mengaku beragama Islam meninggalkan Al-Quran yang dibiar berhabuk di atas almari, di dalam laci, di tepi katil, tak ubah seperti barang hiasan..

khaifaiz berkata...

subhanallah

Daddy Ziyyad berkata...

Allah Maha Mengetahui. Cuma kita aja yg baru sedar.

http://aniesandyou.blogspot.com berkata...

dr situ je kita da tau bahawa AQC sememangnya KALAM TUHAN. NO DOUBT!

Sape nak angpow?

Papa Mifz berkata...

good info bro....Allah Maha Berkuasa kan....

Bigdaddyz berkata...

cuma yang peliknya masih ramai yang berpaling kearah kitab yang lain bukan al quran ...sedih.

ShafiqIzwan berkata...

terbaek la info nie. allahuakbar!

bunga berkata...

subahnallah..itulah kekuasaan dan kebijaksanaan-NYA..tadbir..

p.i.n.n.y berkata...

subhanallah...ALLAH MAHA BESAR..

Prince Halilintar berkata...

Subhanallah..thanks sbb share info ni =)

imah berkata...

good info..bru imah taw..

aleen aiden berkata...

kagum.

Afzainizam berkata...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
tip tip cuci enjin kereta

Maaf dah lama aku tak ziarah blog ko lahhh... Maaf lah yerrrr...

subhanallah... kagummmm membacanya.... yang baik datang nya dari Allah jua

A.s.t.i.n.a berkata...

dariNya kita datang...

Linde berkata...

Takbir!!!!!!!

MOH KEMBARA berkata...

Assalamualaikum Fadzli, lama tak nyongket sini. Pe habaq? Memang Al-Quran kitab segala ilmu dan mukjizat...Subhanallah!

Afzainizam berkata...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
tip pasang audio sound sistem kereta
Perkataan/Maksud Disebut dalam Al Quran

Al-Dunya / Al-Akhirah = 115 / 115
Al-Malaikah / Al_Syateen = 88 / 88
Al-Hayat / Al-Maut = 145 / 145
Al-Rajul (Lelaki) / Al-Mara (Perempuan) = 24 / 24

Al-Shahr (Bulan) / Al-Yaum (Hari) = 12 / 365
Al-Bahar (Laut) / Al-Bar (Darat) = 32 / 13

Jika kita mencampurkan jumlah perkataan yang membawa maksud laut dan darat jumlahnya ialah 45 (32+13 = 45).

Jika dibuat kira-kira mudah :
Laut 32/45 X 100 = 71.111%
Darat 13/45 X 100 = 28.889%

Jawapan tersebut menunjukkan peratusan air laut dan darat di dunia hari ini.

Masih ragu-ragu? Masuk Sini untuk kajian saintis mengenai peratus laut dan darat dari kajian manusia. Sesungguhnya Al-Quran itu benar dan diwahyukan oleh Allah kepada Rasullulah untuk menjadi pedoman umat Islam.

seri berkata...

good info !

Mungkin suka nak tengok ni...

Related Posts with Thumbnails