Member Kamcing Anak Haji Amir

Rabu, 1 Julai 2009

Kenangan masa sakit

Gambaran abah bersusah payah naik basikal untuk beli mi goreng dan air oren botol.


Dah dua malam Nabil ngan Naufal batuk lepas tu muntah. Diorang baru lepas demam selsema, batuk. Nabil lak dah dua minggu semenjak kena lelah itu ari. Kesian tengok, tido jer batuk pastu terus muntah keluar semua kahak ngan apa yang diorang makan malam tadi. Ubat tak yah cerita la dah dua kali pi klinik, ubat dah abis tapi macam tu jugak.


Kesian tengok diorang, apa yang aku boleh buat ialah sapu Vicks jer kat badan diorang, kat kaki, pastu berserah kat Allah, supaya Allah ringankan beban sakit diorang sikit. Tapi tak pa gak sebab siang diorang aktif, tak duduk diam.


Teringat aku masa aku kecik-kecik dulu, aku la yang paling banyak sekali sakit ( aku rasa la ) dan yang paling menyusahkan mak dan abah. Masa aku urut badan Naufal ngan vicks, teringat masa arwah mak urut belakang aku masa aku kena penat & batuk dulu. tangan mak kasar je kesan kerja dapur yang mak selalu buat.Masa tu aku tak berapa suka sangat pasal tangan mak kasar. Pastu apa yang mak bubuh kat dada aku untuk redakan penat ngan batuk aku, mak pi ambik DAUN POKOK KAPAL TERBANG kat luar ( kadang-kadang mak suruh kakak-kakak aku ambikkan ) Pastu mak ramas-ranmaskan dengan air dan mak sapu kat tengkok, dada. Kalu tak silap mak letak sikit asam limau, bau dia ya Allah saja yang tau, sampai nak termuntah. Tapi mak kata untuk buat ubat ni tahan la sikit. Aku sukup tak suka kalu mak bubuh daun kapal terbang ni, tapi mungkin masa tu mak mana nak carik ubat lain dah untuk mengubati aku. Aku insaf mengenangkan saat tu. Rindu plak nak rasa tangan mak mengurut belakang aku, walaupun kasar, amat-amat rindu.......Kekadang abah pon urut gak aku, mungkin dia tak tahan dengar aku menanggung sakit masa tu.


Ingat lagi kalu lepas baik dari demam atau penat mak mesti tanya, nak makan atau minum apa. Seperti biasa aku cakap nak air oren ngan mi goreng. Abah akan naik basikal pi batu hampar atau beruas untuk beli apa yang aku mintak. Dalam keadaan kekurangan diorang tunaikan permintaan aku. Tapi bila abah dah beli, aku bukan makan sangat pun sebab mulut rasa tak sedap. Tak tau sapa yang makan, adik-adik aku atau pon kakak-kakak aku.
Tapi semuanya tu hanya tinggal kenangan dan sejarah yang tak mungkin hilang dari kotak fikiran aku ini....
Adiooss

14 ulasan:

p.i.n.n.y berkata...

abeli,sedih la.....nangis pini baca...

inas berkata...

suke katun tu :")

imah berkata...

sedihnyaaaaa....at least abg li ada gak kenangan 2...imah xdak pn...ape2 "KENANGAN TERINDAH..."..waaaaaaa...

faiez_amir89 berkata...

doakan yg tebaek wt abah...sok adik da blek...abh mst sdh...teringt muke abah r2 ble tgk die lmbai kt kmi ats bas...ayat yg slslu abah ckp ble nk blek mst.."jgn tgl semyng...blajaq btoi2..jgn asyk tdoq ja..."..hrp2 skt ltut abah elok lps ni...Ya Allah smbhkn lah skt2 abah aku..amin.

Fadzli Amir berkata...

jangan ler nangis pinny, nih kisah benar ni, abg li just tulis apa yang abg li tau dan rasa jer

Fadzli Amir berkata...

inas....mekasih, ada gak pembaca bukan dari anak cucu haji amir. InsyaAllah akan di updated kan ngan banyak lagik lukisan ngan kartun....

Fadzli Amir berkata...

imah...tak pa la kenangan nih kita kongsi ler sesama...

Fadzli Amir berkata...

adik.... moga-moga allah makbulkan doa adik, amiiiinn....

fazlinda berkata...

idea yg baik nih.... at least boleh jugak rewind masa kecik2 dulu. akak nk buat tak tau. Syabas Inspector Shahab.

patah_81 berkata...

assalamualaikum semua anak2 abah
hrap2 kter satu hati smpai bebile
tim kasih abg li.... ada gak bnde nih kt family kita..... kenangan?...........
byak weh..... byk sesgt sbb anak yg pling degil dlm kluarga amir.... AMIR BIN HAJI TAIB ttp jd idola ijal wlaupn slalu mlawan dia. mfkan ejal abah. hrp blh bt yg trbaik lpas nih. Bt mak smoga dicucuri rahmat dan dicucuri rahmat. tiada wanita setabah dia. byk sgt defend ijal wlaupn tersgt degil. hrap2 smua dosa2 ijal dpt dia ampunkn. skarag br nk dpt fkir........... dulu2 bodo sgt smua bt ikt sdap ati ngn kawan2. sedey btol. byk ssh kn org lain lak.Ijal mntak maaf kt smua............harap diampunkan segala dosa2 ijal

dauz8 berkata...

assalamualaikum adik2,abg2 n kakak yg ber bin,binti hj amir...daud xthu nk ckp per...baca jer apa yg hampa tulis...xleyh tahan da mata neh...sedeyh tol..mekaseh abg lee...daud pn antara yg degil...tp ijal antra yg best..degil2 dia pn...bjaya jgak...doa2kn abah pnjang umur,sihat n lutut dah ok..btol adik ckp.." jgn tggl smayang,tak slamat la hdup hampa klau tgl "tu ayat last kta akn dgr dri mulut abah bila kita masing2 nk blik,tggl abah sorg2 kt kg...arwah mak..kata2 mak yg daud igt lg.." jgn bgaduh adik bdik,sok mak dh xdak macamna" mmg mak pegi tgglkn kita..mse tuh daud slalu gduh ngn imah..doakn mak aman kat sana...daud pnah jmpa mak dlm mmpi..sesama bedoa untuk mak....

p.i.n.n.y berkata...

insyaallah...doa utk mak..doa utk abah jgk...

Aloka berkata...

MEKASIH SEMUA......sebab support blog nih, akan update nanti...busy ngan baby baru

wardah berkata...

"..Allahummaghfirlana zunubana waliwalidayya warhammuma kama rabbayani saghira..."

Mungkin suka nak tengok ni...

Related Posts with Thumbnails