Member Kamcing Anak Haji Amir

Rabu, 22 September 2010

Bukak Puasa Dengan abah

4 September 2010 ( 25 Ramadhan ), seminggu selepas acara gotong royong beramai-ramai, aku balik kampung lagi bersama Naufal dan Nabil. Tujuan utama hanyalah untuk membeli cat disamping mengecat rumah abah yang tak tersiap oleh kontraktor kontroversi. Bertolak dalam pukul 7.30 pagi.
Bila sampai je terus ajak abah ke Pantai Remis tuk membeli cat. Abah pulak kata nak beli perabot yang mana Kak Linda ada memberi sedikit sumbangan. Mula-mula pegi kedai perabot dulu ( sepatutnya kedai cat dulu ). Selepas beli set sofa, meja makan dan kerusi malas abah, baru pergi kedai cat. Dukacita sungguh, cat yang nak dibeli pulak tak dak, jadi terpaksa cari kaler yang lain.

Bila dah dapat cat yang dicari, balik rumah dan mula mengecat sambil dibantu oleh abah, naufal dan nabil. Tetapi tak dapat disiapkan kerana masalah sakit pinggang yang datang melanda. ( semua kerja mengecat dihabiskan oleh Ijal, Pinny, Imah dan adik )

Kelihatan separuh rumah papan yang sempat disiapkan...



Pada sebelah petang kami semua pergi ke bazar ramadhan ( Pantai remis ) untuk membeli juadah untuk berbuka. He..he.. Abah kata, "ambik-ambik, hampa nak apa abah belanja ".. Tu yang best tu. apa lagi yang pertama dicari sebelom kehabisanullazi ialah LAKSA MI ( beli 2 bungkus yang berbungkus daun pisang...perghhh sedap giler...dan 4 bungkus yang berbungkus plastik, yang ni bawak balik Penang, tapi tak sempat nak makan dah basi )...Abah beli nasi ayam sama ngan Nabil.. Naufal lak nak nasi lemak..

Berikut adalah juadah yang kami beli untuk berbuka kami anak-beranak...

Laksa mi berbungkus daun pisang, hanya RM 0.70 sen je..tapi lazattt tak terkata


Nasik ayam abah...


Kuih-muih, dari kiri, buah melaka ( nabil dan naufal nak ), kuih aiman, pulut udang ( perghhh lazaattt ) dan cucur kucai/udang



Ni pulak agar-agar yang abah buat ( aku suka ni sebab tak berapa manis )



Ni pulak Naufal dan Nabil yang pergi ke masjid...tak bawak seluar panjang jadi kena pakai kain pelekat...

** Kami bertolak pulang ke Pulau Pinang selepas sembahyang maghrib, meniggalkan abah keseorangan, kerana pada perancangannya nak pegi shopping baju raya bebudak pada hari ahad(esoknya) sebab minggu depan dah raya...

4 ulasan:

p.i.n.n.y berkata...

hehe..lawak tgk nabil dgn naufal pakai kain pelekat..

imah berkata...

assalamualaikum...
dh lma x bkk blog sbb lama cti kt kg..ni bru blk..rindu rse nk blk kg blk..
hehehe..comel tgk naufal ngn nabil pkai kain..ntah brapa kali lipat la kain plekat 2..
laksa mi 2 siap ngn harga..btl2 promosi ni..nti p pntai, mintak kt kakak yg jual lksa mi 2 royalti skit:)

Fadzli Amir berkata...

Nak claim royalti apa...kedai dia pon bukak setahun sekali....

imah berkata...

hahaha..taun dpn pny posa la mnyk royalti..skali mntk free lksa mee..hehehe

Mungkin suka nak tengok ni...

Related Posts with Thumbnails