Member Kamcing Anak Haji Amir

Khamis, 5 Ogos 2010

Waktu Kritikal...

Sejak akhir bulan Jun, boleh dikatakan setiap minggu aku balik kampung. Cuma 2 minggu pada hujung bulan Julai aku tak dapat nak balik. Walaupun keadaan yang kritikal sekarang ni, aku dapat rasakan kami sekeluarga menjadi agak rapat. Semua ahli keluarga kerap menghubungi aku sekarang. Begitu juga dengan abah, bukan aku saja kerap menghubungi dia malah sebaliknya juga.
Mungkin ada yang berkata, aku balik ke kampung saban minggu hanya bersuka-suka melayan hobi memancing yang memang menjadi minat yang terlampau buat masa ni. Tapi terkadang idea memancing tu datangnya dari abah sendiri, yang mana dia pun rindu dengan aktiviti memancing yang telah ditinggalkan sejak lama dulu, yang mana dulu aku, kak linda atau ijal yang menjadi peneman abah kalau nak memancing. Bila balik ke kampung je, salah satu soalan yang akan dia tanya ialah " hang nak mancing ka ?."Pernah juga abah mengajak Imah semasa imah balik bercuti, tapi tak dapat dipastikan ajakan itu hanyalah gurauan atau betul-betul. Tapi yang pasti mungkin abah rasa sunyi dan nak anak-anaknya menemaninya terutamanya dalam sesuatu aktiviti. Kami bukan sekadar memancing, tapi semasa menunggu ikan meragut umpan, kami bersembang. Bersembang tentang kisah waktu dahulu, kenangan yang telah lama pergi. Tentang mak, macamna pengalaman kami semasa kematian mak di hospital Ipoh. Tentang keluarga, kakak, adik-adik semasa dulu. Tentang kesusahan masa tu. Tentang segala-galanya yang membuatkan kami jadi bertambah rapat.

Walaupun kami tak berapa puas hati dengan sikap abah yang lebih mendengar nasihat orang lain daripada anak-anaknya sendiri, tapi itulah abah... Aku akur dengan ketentuan itu walaupun terkadang rasa marah seakan terbara... Kerna dialah satu-satunya abah yang aku ada, tiada dua...

Pernah abah cakap, " kalu ramai-ramai memancing macam dulu, syok." Dan pernah dia memberi cadangan untuk memancing di sungai berdekatan rumah Farha di Grik, dengan harapan yang kami akan dapat ikan besar!...aku dah ajukan kat Ijal, mungkin suatu masa nanti ianya bakal terlaksana...

Hujung minggu ni aku balik lagi, cuba menyelesaikan beberapa permasalan yang timbul yang membuatkan kepala ini lebih berserabut dan mungkin alasan untuk melepaskan tekanan yang melanda, aku akan pergi memancing bersama abah lagi...

2 ulasan:

p.i.n.n.y berkata...

rindu nak balik kampung..huhu..tambah2 pulak bulan puasa ni..kan best kalau dpt kumpul ramai2 bukak puasa...

pini harap walau apa pun yang terjadi kita sekeluarga tetap bersatu mcm sekarang smapai bila2...

imah berkata...

ntah knp ble imah baca blog ni terasa sedih plak..rsa cm nk blk kg temankna abah..sian die sorg2..
insyaallah..nti2 imah blk kg posa ngn abah..walaupun kdg2 bila imah ckp imah nk blk kg,abah ckp xpyh la..dia rsau imah blk sorg2 tp kl imah dh blk kg n nk blk uitm blk,abah mesti ckp "xbleh ka hang blk sok?" @ "hang dh nk blk ka?"...:(

Mungkin suka nak tengok ni...

Related Posts with Thumbnails